Studia I stopnia

Pedagogika

Już od 470 zł miesięcznie!

Studenci kierunku Pedagogika każdej specjalności uzyskują wiedzę i umiejętności o charakterze interdyscyplinarnym i nabywają kompetencje społeczne adekwatne do studiowanej specjalizacji.


Wiedza dotyczy:

  • rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, w tym także wiedza o rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
  • głównych środowisk wychowawczych mających wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży przedszkolnych i szkolnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących,
  • struktury i funkcji systemu edukacji, celów, podstaw prawnych i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych,
  • funkcjonowania i współpracy triady podmiotów biorących udział w działalności pedagogicznej (dzieci/uczniów, rodziców i nauczycieli) oraz partnerów szkolnej edukacji,
  • specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej,
  • projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,
  • funkcjonowania i patologii narządu mowy.

 

Podczas studiów studenci nabywają umiejętności:

  • posługiwania się teoretyczną wiedzą z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych,
  • oceny przydatności typowych metod, procedur oraz dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym,
  • wykorzystywania i doboru adekwatnych materiałów, środków i metod pracy edukacyjnej w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych) oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy dydaktycznej,
  • kierowania procesami kształcenia i wychowania w pracy z grupą (zespołem klasowym, wychowawczym),
  • animowania pracy w celu wspierania rozwoju dzieci uczestniczących w procesie dydaktyczno-wychowawczym, wspierania ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy oraz inspirowania do działań na rzecz uczenia się przez całe życie,
  • indywidualizowania pracy z uczniami i dostosowywania treści, metod i form pracy edukacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz do zmian zachodzących w świecie i w nauce,
  • posługiwania się w pracy nauczycielskiej, zasadami i normami etycznymi,
  • analizowania własnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych) i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji oraz eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych,
  • zaprojektowania planu własnego rozwoju zawodowego i właściwego posługiwania się narządem mowy.

Kształcone są także kompetencje społeczne, takie jak zdolność do pracy w grupie, praca pod presją czasu oraz umiejętności określania priorytetów w pracy zespołowej i własnej. Przyjęte rozwiązania organizacyjne dostosowane są do rodzaju przedmiotowych efektów kształcenia określonych w sylabusach przedmiotowych oraz metod dydaktycznych.

Wybrane zajęcia praktyczne

Studenci mają okazję nabywać pożądane umiejętności, niezbędne w późniejszej pracy nauczycielskiej podczas zajęć z wykładowcą, podczas pracy samodzielnej oraz podczas praktyk studenckich odbywanych w podmiotach działających w systemie oświaty. Podczas tych zajęć rozwiązują zadania z wykorzystaniem konkretnego problemu praktycznego. Podstawowymi formami prowadzenia zajęć dydaktycznych są wykłady, konwersatoria, ćwiczenia, warsztaty i realizowane projekty. We wszystkich formach dydaktycznych szczególny nacisk kładziony jest na rozwiązywanie problemów praktycznych metodami aktywnymi: symulacyjnymi, pracy w grupie, prowadzenia projektów indywidualnych i projektów grupowych, przygotowywanie i prezentację referatów, prezentacji multimedialnych, opracowywanie i realizowanie scenariuszy zajęć, itd.

 

Wykłady i konwersatoria prowadzone są dla całej grupy studentów danego roku, ćwiczenia są realizowane w grupach od 15 do 25 osób.

Ćwiczenia laboratoryjne przeznaczone są dla zajęć informatycznych, natomiast lektorat języka obcego prowadzony jest na platformie e-lerning.

Właściwa liczebność grup oraz proporcje liczby godzin różnych form zajęć pozwalają na osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia praktyczne prowadzone są w formie seminariów i obowiązkowych praktyk w liczbie 375 h.

Regulamin praktyk zawodowych na kierunku pedagogika – uwzględnia zarówno praktyki pedagogiczne ogólnozawodowe, jak i praktyki pedagogiczne specjalnościowe niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela w studiowanej specjalności.

W ramach działań podejmowanych w zakresie umiędzynarodowienia procesu kształcenia studenci mogą brać udział w kształceniu, w ramach programu Erasmus+.

Realizowane przedmioty

Program studiów dla kierunku Pedagogika o profilu praktycznym obejmuje moduły zajęć powiązane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS (99 punktów ECTS), służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych takie jak:

 

  • Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania,
  • Etyka,
  • Psychologia ogólna,
  • Psychologia rozwoju człowieka,
  • Socjologia ogólna i wychowania,
  • Metodyka pracy z rodziną,
  • Pojęcia i systemy pedagogiczne,
  • Współczesne problemy pedagogiki,
  • Systemy edukacji w Polsce i w UE,
  • Warsztat umiejętności pedagogicznych,
  • Projektowanie własnej ścieżki rozwoju,
  • Teoretyczne podstawy kształcenia,
  • Pedagogika społeczna,
  • Diagnoza pedagogiczna,
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej,
  • Metodyka kształcenia dorosłych,
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna,
  • Przedmiot kompetencji społecznych (PKS),
  • Psychologia wychowawcza/ Psychologia społeczna,
  • Psychologia niedostosowania społecznego i stresu/Instytucje i formy wsparcia społecznego,
  • Podstawy pedagogiki specjalnej/Metody pracy rewalidacyjnej,
  • Podstawy terapii pedagogicznej/Terapia zajęciowa,
  • Metodyka wychowania resocjalizacyjnego i pracy resocjalizacyjnej
  • Trening umiejętności społecznych/WUP: mediacje i konflikt,
  • Pedagogika wieku dziecięcego,
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej,
  • Edukacja motoryczno-zdrowotna z metodyką, Metodyka wychowania przedszkolnego,
  • Edukacja artystyczna i techniczna z metodyką,
  • Dydaktyka kształcenia zintegrowanego,
  • Edukacja matematyczna, przyrodnicza z metodykami,
  • Edukacja polonistyczna z metodyką,
  • Podstawy prawne i organizacja oświaty,
  • Higiena głosu z logopedią,
  • Etyka pracy nauczyciela z elementami pedeutologii,
  • Psychologia wieku dziecięcego,
  • Seminarium dyplomowe,
  • Praktyki, które stanowią integralną część programu kształcenia i planu studiów. Zajęcia związane z określoną dyscypliną naukową zaplanowane są do prowadzenia przez nauczycieli akademickich posiadających dorobek naukowy w zakresie tej dyscypliny.