Studia I stopnia

Pedagogika

Już od 470 zł miesięcznie!

Kierunek Pedagogika w Społecznej Akademii Nauk jest realizowany w profilu praktycznym na studiach pierwszego stopnia. Oznacza to, że celem kształcenia na tym kierunku jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności oraz ukształtowanie ich kompetencji społecznych w zakresie nauk społecznych i humanistycznych. Program kształcenia został opracowany dla formy stacjonarnej i niestacjonarnej (z tym, że obecnie realizowany jest wyłącznie w formie niestacjonarnej) i zawiera opis określonych przez uczelnię, spójnych efektów kształcenia, zgodnych z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.

Specjalności

  • Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
    Ukończenie kierunku Pedagogika w specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza daje kwalifikacje (dyplom ukończenia studiów licencjackich) do pracy w internacie, bursie szkolnej, świetlicy, placówce opiekuńczo-wychowawczej, w tym w domu dziecka.

 

  • Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna
    Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika w specjalności Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna nadaje kwalifikacje (dyplom ukończenia studiów licencjackich), do pracy w przedszkolu i jako nauczyciel w klasach I-III szkoły podstawowej – nauczanie wczesnoszkolne. Po ukończeniu studiów można kontynuować kształcenie na poziomie magisterskim w innej wybranej specjalności.

 

  • Resocjalizacja z profilaktyką społeczną i prewencją kryminalną
    Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika w specjalności Resocjalizacja z profilaktyką społeczną i prewencją kryminalną daje dyplom ukończenia studiów licencjackich i umożliwia kontynuację studiów na poziomie magisterskim.

Dlaczego warto?

Studenci kierunku Pedagogika każdej specjalności uzyskują wiedzę i umiejętności o charakterze interdyscyplinarnym i nabywają kompetencje społeczne adekwatne do studiowanej specjalizacji.

 

 

Wiedza dotyczy:

  • rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, w tym także wiedza o rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
  • głównych środowisk wychowawczych mających wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży przedszkolnych i szkolnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących,
  • struktury i funkcji systemu edukacji, celów, podstaw prawnych i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych,
  • funkcjonowania i współpracy triady podmiotów biorących udział w działalności pedagogicznej (dzieci/uczniów, rodziców i nauczycieli) oraz partnerów szkolnej edukacji,
  • specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej,
  • projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,
  • funkcjonowania i patologii narządu mowy.

 

 

Podczas studiów studenci nabywają umiejętności:

  • posługiwania się teoretyczną wiedzą z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych, oceny przydatności typowych metod, procedur oraz dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym,
  • wykorzystywania i doboru adekwatnych materiałów, środków i metod pracy edukacyjnej w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych) oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy dydaktycznej,
  • kierowania procesami kształcenia i wychowania w pracy z grupą (zespołem klasowym, wychowawczym),
  • animowania pracy w celu wspierania rozwoju dzieci uczestniczących w procesie dydaktyczno-wychowawczym, wspierania ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy oraz inspirowania do działań na rzecz uczenia się przez całe życie,
  • indywidualizowania pracy z uczniami i dostosowywania treści, metod i form pracy edukacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz do zmian zachodzących w świecie i w nauce,
  • posługiwania się w pracy nauczycielskiej, zasadami i normami etycznymi,
  • analizowania własnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych) i wskazywania obszarów wymagających modyfikacji oraz eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych,
  • zaprojektowania planu własnego rozwoju zawodowego i właściwego posługiwania się narządem mowy.

 

Kształcone są także kompetencje społeczne, takie jak zdolność do pracy w grupie, praca pod presją czasu oraz umiejętności określania priorytetów w pracy zespołowej i własnej. Przyjęte rozwiązania organizacyjne dostosowane są do rodzaju przedmiotowych efektów kształcenia określonych w sylabusach przedmiotowych oraz metod dydaktycznych.

 

 

Wykładowcy

prof. dr hab. Mieczysław Dudek

doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Zainteresowania badawcze dotyczą zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym, pedagogiką terapeutyczną, pedagogiką rodziny oraz pracą socjalną.


Autor prac naukowych (książek i artykułów) poświęconych problematyce zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży (np.: niedostosowanie społeczne, ADHD, FAS, zespół depresyjny, lęk i inne). Redaktor i współredaktor 8 prac zbiorowych o charakterze monograficznym poświęconych zagadnieniom związanym z dysfunkcjonalnością rodziny, problemem ich wsparcia oraz sytuacji osób starych. Ponadto, w dorobku naukowym znajdują się biogramy wybitnych pedagogów polskich oraz hasła zawarte w leksykonie rodziny jak również liczne recenzje wydawnicze artykułów i książek. Członek redakcji wydawnictwa „Studia społeczne” WSM w Warszawie oraz wieloletni Członek Rady Recenzentów Kwartalnika „Społeczeństwo i rodzina” KUL. Uczestnik i współorganizator krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych.

prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski

Ukończył magisterskie studia matematyczne oraz podyplomowe studia logopedyczne i surdopedagogiczne. Doktoryzował się w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, a habilitację w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskał na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2010 roku otrzymał tytuł naukowy profesora.

 

Od 1960 roku jest związany ze środowiskiem niesłyszących. Jest współtwórcą polskiego systemu języka migowego, a jako pierwszy dokonał opisu tego systemu dla celów nauczania. Autor bądź współautor ponad 50 książek, wśród których są takie tytuły jak Fonetyka akustyczna, audytywna i wizualna, Oczy pomagają słyszeć, Niesłyszący – głusi – głuchoniemi: wyrównywanie szans, Podstawy języka migowego, Zarys historii stowarzyszeń głuchoniemych 1876-1946, Język migowy w zakładzie pracy, Szkolny słownik języka migowego, Język migany w szkole, Lektorat języka migowego, Słownik liturgiczny języka migowego, Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego – audiofonologia pedagogiczna.

 

Jest także autorem ponad 30 programów nauczania, ponad 80 scenariuszy filmów dydaktycznych, oraz ponad 200 artykułów i referatów zamieszczanych w pracach zbiorowych oraz fachowych i środowiskowych czasopismach lub prezentowanych na krajowych i międzynarodowych kongresach i konferencjach. Ponadto jest ekspertem w dziedzinie języka migowego, twórca systemu kształcenia w tym zakresie, współinicjator i organizator letnich szkół języka migowego, podczas których nauczyciele niesłyszących dzieci opanowują podstawy języka migowego.

prof. dr hab. Zdzisław Kosyrz

pedagog, pedeutolog, nauczyciel akademicki WAT, Instytut Kształcenia Nauczycieli, Uniwersytet Humanistyczny w Siedlcach, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Pedagogium Warszawa.

Jerzy Bielecki

nauczyciel i doradca zawodowy w Zespole Szkół ponadgimnazjalnych, doradca zawodowy w Urzędzie Pracy, Kierownik Biura Karier, Kierownik Wydziału Doradztwa Zawodowego w Krajowym Ośrodku Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Jolanta Jelonkiewicz-Szostak

logopeda i neurologopeda w szkole podstawowej oraz w szpitalu rehabilitacji neurologicznej w Konstancinie oraz rehabilitacji pacjentów Fundacji – A Kogo, nauczyciel akademicki.

dr Beata Rola

konsultant ds. kształcenia specjalnego i integracyjnego w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, organizator i prowadząca szkolenia w zakresie: diagnozowania i korygowania zaburzeń  zachowania, nauczyciel akademicki.

dr Ewa Przygońska

Nauczyciel klas I-III w szkole podstawowej, nauczyciel przedmiotów zawodowych w szkole ponadgimnazjalnej, nauczyciel akademicki, opiekun praktyk studenckich.

dr Teresa Serafin

Nauczyciel szkoły podstawowej, dyrektor Ośrodka Wychowania Środowiskowego, współpracuje z Komisją Dialogu Społecznego w Warszawie, członek i/lub członek zarządu organizacji NGOs ,  wykładowca uczelni pedagogicznych, kierownik praktyk studenckich, koordynator kierunku Pedagogika w Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

dr Renata Nowak

Nauczyciel akademicki i gimnazjalny.

Grzegorz Kulka

nauczyciel informatyki i matematyki w szkołach  ponadgimnazjalnych, nauczyciel akademicki.

Elżbieta Putkiewicz

pracownik socjalny w Przedsiębiorstwie Usługowo Produkcyjnym Libella, Pedagog szkolny w Szkole Podstawowej, wykładowca psychologii społecznej i metodyki pracy socjalnej w Studium Pracowników Socjalnych w Warszawie, nauczyciel akademicki.

Elżbieta Głodowska

nauczyciel matematyki w szkole podstawowej, nauczyciel akademicki.